umowy cywilnoprawne, umowa cywilna, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa sprzedaży, umowa najmu
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 6 (1151) z dnia 19.01.2015

Prawa i obowiązki stron umowy franchisingu

Przyłączenie się do jednej z istniejących lub powstających sieci franchisingowych wymaga podpisania umowy franchisingu. Na zewnątrz sieć niezależnych prawnie podmiotów wygląda na jedno wielkie przedsiębiorstwo, z wieloma prawie identycznie wyglądającymi placówkami handlowymi czy usługowymi, działającymi pod jednym szyldem i wspólną reklamą. Jednakże umowa franchisingu nie jest kolejną odmianą umowy spółki. Przedsiębiorcy tworzący sieć franchisingową to samodzielne jednostki gospodarcze działające w różnych formach, poczynając od indywidualnej działalności gospodarczej, a kończąc na spółkach kapitałowych.

Franchising to oferta dla przedsiębiorców, którzy w zamian za obowiązek ponoszenia opłat i dzielenia się zyskiem z organizatorem sieci placówek działających pod tym samym szyldem chcą skorzystać ze sprawdzonej metody na sukces, ograniczając przy tym ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia. Sukces nigdy jednak nie jest gwarantowany. Przystępujący do sieci (franczyzobiorca) działa na własny rachunek i nie może liczyć, że franczyzodawca pokryje wszelkie straty.

Treść umowy franchisingu

Umowa franchisingu należy do tzw. umów nienazwanych, niemających swojej odrębnej regulacji w Kodeksie cywilnym lub innej ustawie. Między innymi dlatego umowy te to wielostronicowe dokumenty, w których liczy się każdy szczegół. Umowy franchisingu dochodzą najczęściej do skutku poprzez zaakceptowanie gotowej już treści kontraktu przez przystępującego do sieci.

Ponieważ franczyzobiorca nie występuje tutaj w charakterze konsumenta, nie chronią go choćby przepisy o niedozwolonych postanowieniach umownych. Dlatego też niezwykle istotnym jest dla przyszłego franczyzobiorcy dokładne zapoznanie się z treścią danego wzorca i wyjaśnienie wszelkich wątpliwości.

W kontrakcie takim jedna strona (franczyzodawca, organizator sieci) udziela drugiej zezwolenia na stosowanie określonej metody gospodarczej (np. know-how), na wykorzystanie informacji i doświadczeń oraz na posługiwanie się firmą, godłem, znakami towarowymi itp. W zamian druga strona (franczyzobiorca) zobowiązuje się do prowadzenia we własnym imieniu oraz na własny rachunek określonej działalności gospodarczej z wykorzystaniem udzielonego zezwolenia, jak również do zapłaty uzgodnionego wynagrodzenia.


Umowy franchisingu zawierane są zazwyczaj na czas określony od kilku do nawet kilkudziesięciu lat.


W ramach umowy franchisingu dochodzi do przekazania franczyzobiorcy tzw. pakietu franczyzowego, na który składa się koncepcja prowadzenia danego rodzaju działalności oraz prawa ochronne z nią związane (np. prawa własności przemysłowej lub intelektualnej związane ze znakami towarowymi, nazwami handlowymi, szyldami sklepowymi, wzorami użytkowymi i zdobniczymi).

W ślad za tym idą liczne obowiązki w postaci zbioru zaleceń i reguł dotyczących szczegółów organizacji oraz funkcjonowania punktów sprzedaży czy świadczenia usług. Ponieważ bywają to dość rozbudowane postanowienia, stanowią często załączniki do umowy w postaci planów, projektów, wzorów wyposażenia czy opisów technologicznych. Dzięki temu poszczególne jednostki (placówki) sieci franchisingowej mają jednolity wygląd, szyldy, technologię produkcji, ubiór pracowników czy techniki sprzedaży.

Warto również zwrócić uwagę na postanowienia umowy zezwalające franczyzodawcy na sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przez franczyzobiorcę określonych reguł. Organizator będzie zapewne dążył do zagwarantowania sobie wglądu do wszelkiej dokumentacji rachunkowej i finansowej franczyzobiorcy oraz prawa wstępu do jego pomieszczeń.

Co istotne, franczyzobiorca nie ma wyboru i musi korzystać z przekazanych mu uprawnień oraz wypełniać zalecenia. Przedsiębiorca decydujący się na taki sposób prowadzenia działalności gospodarczej musi pogodzić się z brakiem lub niewielkim wpływem na wiele jej aspektów, zarówno w zakresie polityki cenowej czy źródeł zaopatrzenia, jak i przy "detalach" w postaci np. rozmieszczenia towaru na półkach.

Franczyzobiorca zobowiązuje się również do nieujawniania osobom trzecim tajemnic przedsiębiorstwa czy know-how organizatora sieci nie tylko w trakcie trwania umowy, lecz również po jej rozwiązaniu. To samo dotyczyć może zakazu podejmowania działalności konkurencyjnej. Umowa franchisingu oparta jest na szczególnym zaufaniu stron.

Opłaty

Z punktu widzenia przystępującego do sieci jednym z ważniejszych elementów umowy franchisingu jest określenie opłat, które będzie on zobowiązany ponosić na rzecz organizatora sieci. Z reguły chodzi nie tylko o tę najbardziej dotkliwą i dla wielu stanowiącą największą barierę na drodze do przynależności do określonej sieci - jednorazową opłatę wstępną, lecz także o okresowe opłaty bieżące. Ponadto w umowie mogą się pojawić pewne dodatkowe koszty, przykładowo w postaci składek na reklamę i promocję.

Na ogół wyróżnia się dwa rodzaje opłat franczyzowych, które występują łącznie w niemal każdej umowie franchisingu:

1) opłata wstępna - jednorazowa opłata określana w konkretnej kwocie, której wysokość jest różna w zależności od typu franchisingu i danej sieci franchisingowej; opłaty te wahają się nawet od kilku tysięcy do kilku milionów złotych,

2) opłaty bieżące - okresowe (np. miesięczne) opłaty ustalane zazwyczaj jako pewien procent osiąganego przez franczyzobiorcę zysku lub obrotów.

Rodzaje franchisingu

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje franchisingu:

» franchising usługowy - polega na świadczeniu przez franczyzobiorców usług posługując się nazwą handlową lub symbolem franczyzodawcy zgodnie z jego instrukcjami (np. salony fryzjersko-kosmetyczne, hotele, restauracje),
» franchising produkcyjny - polega na tym, że franczyzobiorca produkuje towary zgodnie z instrukcjami franczyzodawcy i sprzedaje je posługując się jego znakiem towarowym (np. producenci napojów),
» franchising dystrybucyjny - polega na sprzedaży towarów w sieci jednolitych placówek handlowych w oparciu o daną technikę i często z wykorzystaniem tego samego źródła zaopatrzenia (np. sieci sklepów spożywczych).

www.UmowyCywilnoprawne.pl - Inne umowy:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.KodeksCywilny.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Kodeks Cywilny - zbiór przepisów prawnych z zakresu prawa cywilnego
Spółki - powstawanie, łączenie, przekształcanie, podział i likwidacja
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.