Gazeta Podatkowa nr 13 (1054) z dnia 13.02.2014
Transakcja poza lokalem przedsiębiorstwa
Podczas prezentacji urządzeń medycznych nabyłam urządzenie specjalistyczne, które według zapewnień prezenterów miało służyć leczeniu moich dolegliwości. Zostałam poinformowana o możliwości odesłania urządzenia w ciągu 14 dni od zakupu, otrzymałam także wzór pisma o odstąpieniu od umowy. Ponieważ lekarz poinformował mnie, że urządzenie może być niebezpieczne dla mojego zdrowia, odesłałam je. Sprzedawca nie uznał jednak mojego odstąpienia, gdyż nastąpiło po 12 dniach od zakupu. Co mogę zrobić w takiej sytuacji?
W sytuacji gdy umowa była zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, przez który rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej, konsumentowi przysługuje uprawnienie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Wynika ono z art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225).
Przywołana ustawa nakłada obowiązki głównie na przedsiębiorcę prowadzącego sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa. Zobowiązany jest on bowiem m.in. do okazania konsumentowi dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz potwierdzenia tożsamości. Ponadto na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie, 10 dni od jej zawarcia, wręczenie wzoru oświadczenia o odstąpieniu, a także pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy.
Czytelniczka powinna więc sprawdzić, czy dokumenty takie zostały jej wręczone, a przede wszystkim (niezależnie od przekazywanych ustnie informacji o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od zakupu) czy przedsiębiorca wykonał obowiązek pisemnego poinformowania jej o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Jeżeli bowiem wymóg ten nie został spełniony, zastosowanie znajdzie art. 4 ustawy, zgodnie z którym, jeżeli konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, bieg terminu, o którym mowa w art. 2 ust. 1, nie rozpoczyna się. W takim wypadku konsument może odstąpić od umowy w terminie dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Przy czym konsument nie może z tego powodu odstąpić od umowy po upływie trzech miesięcy od jej wykonania.
10 dni - termin na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.
Jeżeli zatem przedsiębiorca nie wykonał ciążących na nim obowiązków ustawowych, a nie minęły jeszcze 3 miesiące od momentu wykonania umowy, Czytelniczka ma prawo odstąpić od umowy. Jeśli natomiast nie spełnia wymogów do odstąpienia od umowy na podstawie art. 4 ustawy, należy powołać się na zawarte w Kodeksie cywilnym przepisy o wadach oświadczenia woli. Ponieważ Czytelniczka została wprowadzona w błąd, że nabyty przedmiot poprawi jej stan zdrowia, może ona uchylić się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. W tym celu należy złożyć sprzedawcy oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych czynności zawartej pod wpływem błędu (art. 88 K.c.). Jeżeli błąd był istotny i wywołany przez sprzedawcę, dopuszczalne jest powołanie się na art. 84 K.c.
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|