Gazeta Podatkowa nr 90 (1756) z dnia 9.11.2020
Kupujący nie zawsze odstąpi od umowy
Prowadzę sprzedaż urządzeń do pielęgnacji zieleni. Klient, który kupił robota koszącego, skierował do mnie pismo z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy z uwagi na wadę robota. Czy jestem zobowiązany do uwzględnienia tego oświadczenia i zwrotu klientowi pieniędzy?
NIE, jednak zasady postępowania w przypadku złożenia przez klienta oświadczenia w przedmiocie odstąpienia od umowy sprzedaży są różne w zależności od tego, czy umowa była zawarta z konsumentem, czy przedsiębiorcą.
Zgodnie z art. 560 K.c., jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Odstąpienie od umowy nie jest możliwe, jeżeli wada jest nieistotna.
Oświadczenie w przedmiocie odstąpienia nie odniesie skutku, jeżeli sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Działania zapobiegające odstąpieniu od umowy przez klienta mogą być podjęte tylko raz. W przypadku gdy rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, wówczas odstąpienie od umowy będzie skuteczne.
Jeżeli kupującym jest konsument, może on zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady. Kupujący nie będzie mógł jednak skorzystać z tego uprawnienia, jeżeli doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę.
Przykład Nabywca traktora ogrodowego złożył sprzedawcy oświadczenie w przedmiocie obniżenia ceny z uwagi na nieprawidłowe działanie dźwigni, za pomocą której opróżniany jest kosz na trawę. Sprzedawca w odpowiedzi oświadczył, że odbierze urządzenie na swój koszt i przeprowadzi jego naprawę. Nabywca odmówił wydania traktora i wezwał sprzedawcę do zapłaty. Jednocześnie zastrzegł, że w przypadku braku zwrotu części ceny, skieruje sprawę na drogę postępowania sądowego. Pozew nabywcy nie będzie mógł odnieść skutku. W przypadku bowiem działania lub zaniechania przez kupującego, które uniemożliwia sprzedawcy realizację deklarowanej przez niego gotowości niezwłocznego usunięcia wad, kupującemu nie przysługuje prawo do obniżenia ceny. |
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|