Gazeta Podatkowa nr 50 (2133) z dnia 20.06.2024
Obowiązki informacyjne przy sprzedaży tradycyjnej
Do tej pory prowadziłam sprzedaż tylko internetową. Teraz planuję rozszerzyć działalność i otworzyć sklep stacjonarny. Wiem, że sprzedawca tradycyjny również ma obowiązki informacyjne wobec konsumenta. Czy przy każdej sprzedaży trzeba je realizować?
Przy sprzedaży w formie tradycyjnej, gdzie obie strony, tj. sprzedawca (usługodawca) i konsument, są fizycznie obecne, przedsiębiorcę obciążają obowiązki informacyjne określone w art. 8 ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 2759).
Konsument zawierający umowę sprzedaży musi mieć świadomość wszystkich elementów obowiązującej go umowy dotyczących ceny, serwisu gwarancyjnego, możliwości reklamowania wadliwego produktu. Konieczność udzielenia pełnych informacji obciąża oczywiście sprzedawcę, choć nie w przypadku każdej zawieranej umowy istnieje konieczność podawania wszystkich informacji. Sprzedawca ma obowiązek udzielić konsumentowi przed zawarciem umowy jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy sprzedanej. W szczególności konsument musi zostać poinformowany o rodzaju rzeczy i sposobie korzystania z niej, o znakach bezpieczeństwa i znakach zgodności wymaganych przez odrębne przepisy. Musi też poznać producenta lub importera produktu, a także otrzymać informacje o dopuszczeniu produktu do obrotu w Polsce oraz stosownie do rodzaju rzeczy informacje o energochłonności czy inne dane wskazane w odrębnych przepisach. Informacje zawarte w art. 8 ustawy o prawach konsumenta przedsiębiorca musi przedstawić konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową. Informacje te mogą być umieszczone np. na wręczanej wraz z zakupem kopii warunków umowy, w formie informacji dołączanej do paragonu, instrukcji itp.
Obowiązek wynikający z art. 8 ustawy o prawach konsumenta nie ma charakteru bezwzględnego. Przedsiębiorca musi bowiem przekazać informacje najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową, o ile informacje te nie wynikają już z okoliczności. Z kontekstu może wynikać m.in. adres sklepu lub restauracji, w których konsument już się znajduje, adres lokalnego oddziału dużej sieci sklepów detalicznych lub restauracji. Tożsamość przedsiębiorcy jest znana, gdy przez przedsiębiorcę stosowane jest powszechnie znane logo lub znak towarowy. Co bardzo istotne, w przypadku drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu, jak np. zakupy spożywcze, sprzedawca nie ma obowiązku przedstawiania całego katalogu informacji. Takie informacje muszą być przekazywane np. przy zakupie butów, sprzętu elektronicznego, zlecaniu naprawy samochodu w warsztacie samochodowym itp.
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|