umowy cywilnoprawne, umowa cywilna, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa sprzedaży, umowa najmu
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 50 (2133) z dnia 20.06.2024

Obowiązki informacyjne przy sprzedaży tradycyjnej

Do tej pory prowadziłam sprzedaż tylko internetową. Teraz planuję rozszerzyć działalność i otworzyć sklep stacjonarny. Wiem, że sprzedawca tradycyjny również ma obowiązki informacyjne wobec konsumenta. Czy przy każdej sprzedaży trzeba je realizować?

Przy sprzedaży w formie tradycyjnej, gdzie obie strony, tj. sprzedawca (usługodawca) i konsument, są fizycznie obecne, przedsiębiorcę obciążają obowiązki informacyjne określone w art. 8 ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 2759).

Konsument zawierający umowę sprzedaży musi mieć świadomość wszystkich elementów obowiązującej go umowy dotyczących ceny, serwisu gwarancyjnego, możliwości reklamowania wadliwego produktu. Konieczność udzielenia pełnych informacji obciąża oczywiście sprzedawcę, choć nie w przypadku każdej zawieranej umowy istnieje konieczność podawania wszystkich informacji. Sprzedawca ma obowiązek udzielić konsumentowi przed zawarciem umowy jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy sprzedanej. W szczególności konsument musi zostać poinformowany o rodzaju rzeczy i sposobie korzystania z niej, o znakach bezpieczeństwa i znakach zgodności wymaganych przez odrębne przepisy. Musi też poznać producenta lub importera produktu, a także otrzymać informacje o dopuszczeniu produktu do obrotu w Polsce oraz stosownie do rodzaju rzeczy informacje o energochłonności czy inne dane wskazane w odrębnych przepisach. Informacje zawarte w art. 8 ustawy o prawach konsumenta przedsiębiorca musi przedstawić konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową. Informacje te mogą być umieszczone np. na wręczanej wraz z zakupem kopii warunków umowy, w formie informacji dołączanej do paragonu, instrukcji itp.

Obowiązek wynikający z art. 8 ustawy o prawach konsumenta nie ma charakteru bezwzględnego. Przedsiębiorca musi bowiem przekazać informacje najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową, o ile informacje te nie wynikają już z okoliczności. Z kontekstu może wynikać m.in. adres sklepu lub restauracji, w których konsument już się znajduje, adres lokalnego oddziału dużej sieci sklepów detalicznych lub restauracji. Tożsamość przedsiębiorcy jest znana, gdy przez przedsiębiorcę stosowane jest powszechnie znane logo lub znak towarowy. Co bardzo istotne, w przypadku drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu, jak np. zakupy spożywcze, sprzedawca nie ma obowiązku przedstawiania całego katalogu informacji. Takie informacje muszą być przekazywane np. przy zakupie butów, sprzętu elektronicznego, zlecaniu naprawy samochodu w warsztacie samochodowym itp.

www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.KodeksCywilny.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Kodeks Cywilny - zbiór przepisów prawnych z zakresu prawa cywilnego
Spółki - powstawanie, łączenie, przekształcanie, podział i likwidacja
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.