Gazeta Podatkowa nr 8 (1049) z dnia 27.01.2014
Umowa zawarta na odległość z odbiorem osobistym
Prowadzę sklep internetowy. Wiem, że klienci kupujący on-line mogą zrezygnować z zakupu w ciągu pierwszych 10 dni od dostawy towaru. Wielu jednak decyduje się na tańszą opcję odbioru towaru w sklepie. Czy taka umowa jest nadal umową sprzedaży zawieraną na odległość z pełnymi tego konsekwencjami?
TAK. Umowa zawierana z konsumentem na odległość może być wykonana na miejscu - w siedzibie przedsiębiorcy. Dla nabycia uprawnienia do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od wydania towaru, niezależnie od przyczyn takiej decyzji, istotne jest nie to, w jakim miejscu i kiedy doszło do wykonania przez sprzedawcę obowiązku wydania towaru, lecz to, czy poprzedzające ten fakt zawarcie umowy nastąpiło bez jednoczesnej obecności obu stron przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, czy też nie.
Umowy zawierane z konsumentem przez przedsiębiorcę bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, są umowami na odległość.
Umowa sprzedaży należy do tzw. umów konsensualnych, w związku z czym dochodzi do skutku (można ją uznać za zawartą) z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli stron przynajmniej co do takich elementów, jak przedmiot oraz jego cena. Ważność umowy sprzedaży nie zależy od wydania towaru, które stanowi już późniejszy etap w stosunku do zawarcia samej umowy.
Moment, w którym dochodzi do osobistego odbioru towaru w sklepie, ma jednak znaczenie dla liczenia terminu na odstąpienie od umowy. Termin ten wynosi bowiem 10 dni od dnia wydania rzeczy. Gdyby jednak umowa dotyczyła świadczenia usługi, termin ten należy liczyć od zawarcia umowy. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie we wskazanym terminie. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
W razie odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty. Konsumentowi przysługuje także zwrot kosztów przesyłki towaru od przedsiębiorcy do klienta. Nie powinien jednak liczyć na zwrot kosztów odesłania pełnowartościowego towaru z powrotem do sprzedawcy.
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|