Gazeta Podatkowa nr 101 (1038) z dnia 19.12.2013
Uznanie reklamacji i zwłoka z wymianą wadliwego towaru
Firma, od której kupiliśmy wadliwe urządzenie, uznała naszą reklamację. Zobowiązała się wymienić wadliwy egzemplarz na nowy. Pomimo upływu kilku tygodni i wysłania kilku monitów nadal nie dostaliśmy nowego egzemplarza. Czy możemy w tej sytuacji odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy?
TAK. Kupujący ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży i żądać zwrotu pieniędzy, jeśli sprzedawca pozostaje w zwłoce w wymianie rzeczy wadliwych na wolne od wad.
W przypadku sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą do odpowiedzialności sprzedawcy za wady mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi za wady. Czytelnik w ramach rękojmi zażądał wymiany urządzenia na niewadliwe, a sprzedawca to żądanie uznał. Jak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 15 czerwca 2005 r., sygn. akt IV CK 786/04, skutkiem skorzystania przez kupującego z uprawnienia do wymiany rzeczy na wolne od wad jest możliwość domagania się od sprzedawcy dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad. Kupujący może więc niejako na nowo domagać się od sprzedawcy wydania rzeczy określonych w umowie sprzedaży. Jeśli sprzedawca nie wykonuje swego zobowiązania do dostarczenia rzeczy wolnych od wad z przyczyn, za które ponosi odpowiedzialność, czyli gdy jest w zwłoce, należy uznać, że kupujący może odstąpić od umowy sprzedaży na podstawie art. 491 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.) z powodu zwłoki sprzedawcy. Możliwość odstąpienia od umowy z powodu zwłoki sprzedawcy w dostarczeniu rzeczy wolnych od wad pozwala kupującemu całkowicie uwolnić się od pozostawania w stosunku prawnym sprzedaży.
Zgodnie z art. 491 K.c., jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni, dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie jego bezskutecznego upływu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. Wskutek odstąpienia strony powinny sobie zwrócić to, co do tej pory nawzajem świadczyły. Od sprzedającego można wtedy dodatkowo zażądać odszkodowania wynikłego z niewykonania zobowiązania, o ile oczywiście szkoda powstała (art. 494 K.c.).
Czytelnik może, ale nie musi w tej sytuacji odstępować od umowy. Może też nadal oczekiwać na dostawę rzeczy wolnych od wad, a w związku z opóźnieniem kupującego w wymianie zażądać odszkodowania - o ile oczywiście poniósł szkodę i jest w stanie wykazać jej wysokość.
Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (art. 568 § 1 K.c.). Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć (art. 558 § 1 K.c.).
Kupujący może odstąpić od umowy sprzedaży z powodu zwłoki sprzedawcy w wymianie wydanych rzeczy na wolne od wad. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 15 czerwca 2005 r., sygn. akt IV CK 786/04 |
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|