Niedozwolone klauzule umowne w regulaminach i wzorach umów - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 24 (961) z dnia 25.03.2013
Odbiór odpowiedzi na reklamację
Nie można zmuszać konsumenta, który złożył reklamację, aby po odbiór odpowiedzi musiał udać się osobiście do sklepu. Takie postanowienie w formularzu zgłoszenia reklamacji nie będzie wiązać konsumenta.
Jeśli przedsiębiorca zawarł umowę z konsumentem, a ten następnie zgłasza reklamację i żąda np. wymiany towaru na nowy albo jego naprawy, przedsiębiorca ma 14 dni na udzielenie na nią odpowiedzi. Jeżeli sprzedawca nie ustosunkował się do żądania konsumenta w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Wynika to z art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej… (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).
Wymóg ustosunkowania się do reklamacji pod rygorem uznania jej za zasadną bywa dla przedsiębiorców uciążliwy tym bardziej, że odpowiedź powinna w terminie 14 dni dotrzeć do konsumenta (nie wystarczy więc wysłanie listu ostatniego dnia terminu). Nie należy jednak zmuszać konsumenta do tego, aby po odbiór odpowiedzi na reklamację musiał się osobiście udać do sklepu. To na sprzedawcy ciąży obowiązek ustosunkowania się do reklamacji i poinformowania konsumenta o zajętym stanowisku w terminie 14 dni. Ciężaru procesu reklamacyjnego nie można przerzucać na konsumenta, zmuszając go do ponoszenia dodatkowych wydatków lub strat związanych z koniecznością wizyty w sklepie, narażając na utratę czasu i mitręgę - uznał Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 20 stycznia 2006 r., sygn. akt VI ACa 537/05. Sąd nie miał też wątpliwości, że druk "zgłoszenia reklamacyjnego" jest stosowanym przez przedsiębiorcę wzorcem umowy regulującym poboczne kwestie związane z umową sprzedaży (proces reklamacyjny).
Postanowieniami niedozwolonymi konsumenci nie są związani. W przypadku omawianej klauzuli może to oznaczać, że jeśli konsument nie zgłosi się do sklepu po odbiór odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni, a przedsiębiorca tej odpowiedzi nie przekaże mu w inny sposób, to reklamacja będzie traktowana jako uwzględniona z powodu braku poinformowania konsumenta o zajętym przez przedsiębiorcę stanowisku w ustawowym terminie 14 dni. Przedsiębiorca nie ma obowiązku informować o odpowiedzi za pomocą listu poleconego - może to zrobić np. SMS-em, e-mailem.
"Klient zobowiązuje się w terminie 14 dni odebrać decyzję dotyczącą ustosunkowania się sprzedawcy do żądania kupującego bez dodatkowego powiadomienia".
Klauzula umowna wpisana do rejestru niedozwolonych klauzul UOKiK pod poz. 679 |
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|