Gazeta Podatkowa nr 98 (1452) z dnia 7.12.2017
Reklamacja z rękojmi a obowiązek zapłaty ceny
W związku z zamówieniem dokonanym przez naszego kontrahenta będącego przedsiębiorcą, zawarliśmy umowę sprzedaży z odroczonym terminem płatności, który wynosił 21 dni od momentu dostarczenia towaru. Następnie zamówienie zostało skompletowane i dostarczone do klienta, który dopiero w ostatnim dniu terminu płatności zgłosił nam wady zamówionego towaru. Wiemy, że sprzedany towar nie posiada wad, a reklamacja ma na celu wydłużenie terminu zapłaty. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji?
Jeżeli dostarczony przez Czytelników towar nie posiada wad i upłynął termin do zapłaty należności, należy podjąć działania mające na celu uzyskanie zapłaty za sprzedany towar. Dlatego pierwszą czynnością, którą powinni wykonać Czytelnicy jest skierowanie do nabywcy wezwania do zapłaty. W zależności od żądań kupującego związanych ze zgłaszanymi wadami dotyczącymi nabywanego towaru, Czytelnicy powinni też odnieść się merytorycznie do zgłaszanych zastrzeżeń. Jeżeli natomiast są one bezzasadne, trzeba wskazać, że reklamacja jest bezpodstawna i nie zasługuje na uwzględnienie, dlatego w przypadku braku zapłaty należności w terminie określonym w wezwaniu do zapłaty sprawa zostanie skierowana do sądu.
Reklamacje przedsiębiorców, podobnie jak w przypadku konsumentów, składane są na podstawie przepisów o rękojmi. Na podstawie art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.) nabywca, w oparciu o przepisy dotyczące rękojmi, może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny lub odstąpieniu od umowy. Jeżeli jednak żądanie to jest niezasadne, a wskutek braku zapłaty sprzedający skieruje sprawę do sądu, to nabywca zobowiązany będzie do wykazania, że rzecz faktycznie posiada wady, co uzasadnia żądanie obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Ponadto w przypadku rękojmi, w stosunkach pomiędzy przedsiębiorcami, bardzo istotny jest obowiązek zbadania towaru przez jego nabywcę. Jak bowiem wynika z art. 563 § 1 K.c. przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Przepis ten zawiera, co prawda, nieprecyzyjny termin na zbadanie rzeczy przez nabywcę, jednak jeżeli wada towaru dostrzegalna była "gołym okiem", czy nie wymagała szczegółowych testów, to zgłoszenie jej w omawianym przypadku po 20 dniach od otrzymania towaru powoduje, że nabywca może utracić uprawnienia z rękojmi. Nie dopełnił on bowiem obowiązków związanych z niezwłocznym zbadaniem towaru.
Wada towaru nie wyłącza obowiązku zapłaty jego ceny.
Czytelnicy powinni zatem wszcząć procedurę windykacyjną, a jeżeli nie spowoduje ona dobrowolnej zapłaty, skierować sprawę o zapłatę do sądu.
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|