Gazeta Podatkowa nr 82 (1332) z dnia 13.10.2016
Odpowiedzialność z rękojmi czy gwarancji?
Mój telefon komórkowy przestał działać prawidłowo kilka miesięcy po jego zakupie. Złożyłam reklamację w markecie sprzedawcy, a dopiero później zorientowałam się, że w formularzu zaznaczono, że reklamacja ma odbywać się na podstawie gwarancji. Pomimo wymiany wadliwego podzespołu, telefon dalej nie działał prawidłowo, więc odstąpiłam od umowy i zażądałam zwrotu gotówki. Sprzedawca poinformował mnie, że wobec wyboru gwarancji, a nie rękojmi, mogę żądać jedynie ponownej naprawy. Co powinnam zrobić?
Czytelniczka ma możliwość skorzystania z uprawnień z rękojmi za wady towaru, może więc odstąpić od umowy sprzedaży i żądać zwrotu gotówki. Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru na zasadach rękojmi ma swoje źródło w ustawie i w stosunku do konsumentów nie może ona podlegać wyłączeniu czy ograniczeniu. Zgodnie bowiem z art. 556 K.c. sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).
Odpowiedzialność z tytułu gwarancji nie jest natomiast obowiązkowa, producent lub sprzedawca może jej udzielić, chociaż nie oznacza to, że nabywca towaru zobowiązany jest z niej skorzystać. Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Oznacza to, iż odpowiedzialność z tytułu gwarancji jest niejako dodatkowa obok odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady. Potwierdza to treść art. 579 § 1 K.c., kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
Obowiązki gwaranta określone są w dokumencie gwarancyjnym, który powinien zostać wydany wraz z towarem.
Jednak co najważniejsze, skorzystanie przez nabywcę z uprawnień gwarancyjnych nie może oddziaływać negatywnie na realizację roszczeń z rękojmi. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa bowiem na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi (art. 579 § 2 K.c.). Czytelniczka może zatem na podstawie art. 560 § 1 K.c. złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy, wada ma bowiem charakter wady istotnej. Jeżeli sprzedawca nie będzie chciał przyjąć takiego oświadczenia, można wysłać mu je pocztą.
Korzystne rozwiązanie z punktu widzenia zgłoszenia roszczeń z tytułu rękojmi zawiera natomiast art. 579 § 3 K.c. stanowiąc, że w razie wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie. Przepis ten zapobiega przekroczeniu terminów określonych w przepisach o rękojmi na skutek pierwotnego skorzystania z gwarancji.
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|