Gazeta Podatkowa nr 68 (1318) z dnia 25.08.2016
14-dniowy termin odstąpienia od umowy, gdy klient odbiera zamówiony towar osobiście
Prowadzę sklep papierniczy. W ramach tej działalności mam również sklep internetowy. W związku ze zbliżającym się rokiem szkolnym, sprzedaję dużo tornistrów i plecaków. Część zamówień składanych elektronicznie klienci odbierają osobiście w moim sklepie stacjonarnym. W takiej sytuacji mają możliwość obejrzenia towaru. Czy przysługuje im 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy?
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. To podstawowe uprawnienie przysługujące konsumentom na mocy przepisów ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.). Nie pozbawia tego uprawnienia fakt osobistego odebrania rzeczy od sprzedawcy. Istotna jest bowiem sama okoliczność zawarcia umowy o sprzedaż rzeczy na odległość, w omawianym przypadku przez internet. Takie stanowisko potwierdza również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdzając, że jeśli umowa została zawarta na odległość, to konsument musi mieć zapewnioną możliwość odstąpienia od niej w ciągu 14 dni. Nie ma przy tym znaczenia, w jaki sposób dojdzie do wydania towaru - czy będzie to w siedzibie bądź oddziale przedsiębiorcy, czy też za pośrednictwem przewoźnika w miejscu zamieszkania konsumenta. Ważne jest jednak, aby do samego zawarcia umowy doszło na odległość.
Co ważne, Czytelnik ma obowiązek informowania klientów sklepu internetowego o przysługującym im uprawnieniu do odstąpienia od umowy. Brak takiej informacji powoduje wydłużenie 14-dniowego terminu do 12 miesięcy, liczonych od dnia upływu pierwotnego terminu do odstąpienia.
Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy stosowne oświadczenie. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie takiego oświadczenia przed jego upływem. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Konsument ponosi jedynie koszty zwrotu rzeczy. Zwrot płatności musi nastąpić przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że wyraźnie zgodził się on na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Jeżeli przedsiębiorca nie wystąpił z taką propozycją, może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|