Gazeta Podatkowa nr 75 (1220) z dnia 17.09.2015
Zakup towaru na fakturę a odstąpienie od umowy
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą w branży komputerowej. Za pośrednictwem sklepu internetowego nabyłem do mieszkania robot kuchenny. Z przyzwyczajenia towar zakupiłem na fakturę, chociaż jest mi on nieprzydatny w działalności. Towar nosi ślady użytkowania i chcę odstąpić od umowy i go odesłać. Czy fakt zakupu towaru na fakturę uniemożliwia mi skorzystanie z prawa odstąpienia od umowy?
Z treści pytania wynika, iż Czytelnik ma prawdopodobnie na myśli możliwość odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni otrzymania rzeczy. Możliwość taka dotyczy konsumentów i wynika z ustawy o Prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827). Sam fakt, iż Czytelnik jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą nie stanowi przeszkody dla odstąpienia od umowy, sytuacja jednak komplikuje się, gdy Czytelnik zgodnie ze swoją dyspozycją nabył towar na podstawie faktury. Wynika to z faktu, że ustawa o prawach konsumenta ogranicza możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość jedynie do konsumentów. Podczas prac nad ustawą, która weszła w życie w zeszłym roku, trwały spory nad definicją konsumenta. Ostatecznie jednak ustalono, iż za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Ustawa o prawach konsumenta nie zawiera co prawda definicji konsumenta, należy jednak posiłkować się definicją z art. 221 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.). Zatem o tym, czy Czytelnik jest konsumentem, decyduje okoliczność czy nabył towar w celu niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową. Zagadnienie to jest bardzo problematyczne, bowiem sam zakup towaru na fakturę może już przemawiać za tym, że towar zakupiony został w celu związanym z działalnością gospodarczą. Jednak ani Kodeks cywilny, ani ustawa o prawach konsumenta nie zakazuje przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną skorzystania z uprawnień konsumenckich. W praktyce jednak Czytelnik powinien spodziewać się, że wobec nabycia towaru na fakturę sprzedawca nie uzna jego prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i jedyną alternatywą będzie proces sądowy. Od argumentów Czytelnika i przedstawionych dowodów, a także uznania sądu zależeć będzie zatem, czy Czytelnik zostanie uznany w tej sytuacji za konsumenta, a w konsekwencji jego odstąpienie za zasadne. Brak bowiem orzecznictwa sądowego w tym zakresie.
Czytelnik powinien więc rozważyć, czy nie lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z uprawnień wynikających z rękojmi, o których mowa w art. 556 i następne Kodeksu cywilnego. Rękojmia dotyczy zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów, a Czytelnik może wybrać jedno z przysługujących mu uprawnień, tj. odstąpienia od umowy, żądania obniżenia ceny, wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Przy czym od umowy nie można odstąpić, jeżeli wada nie jest istotna (same ślady użytkowania towaru nie mieszczą się niestety w pojęciu istotności wady).
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa sprzedaży:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|