Gazeta Podatkowa nr 20 (1270) z dnia 10.03.2016
Umowa z biegłym rewidentem
Biegły rewident zawarł z biurem rachunkowym umowę o dzieło na sporządzanie rejestrów oraz deklaracji podatkowych, a także ewidencjonowanie dokumentów z tym związanych. Dzieło wykonywane będzie na oprogramowaniu biura rachunkowego w czasie wskazanym przez biegłego. Będzie on także ponosił odpowiedzialność wobec klientów. Czy istnieje możliwość zakwestionowania tej umowy jako umowy o dzieło?
Wybór pomiędzy umową o dzieło a umową zlecenia często przysparza problemów praktycznych. Niezależnie od definicji zarówno umowy o dzieło, jak i umowy zlecenia zawartych w Kodeksie cywilnym (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.) istnieją pomiędzy nimi różnice pozwalające na ich rozróżnienie. Podstawową jest cel i charakter zawieranej umowy. Umowa zlecenia jest bowiem umową starannego działania. Oznacza to, że strony umawiają się na konkretne działanie (np. prowadzenie ksiąg rachunkowych czy prowadzenie sprawy przed sądem), a nie na osiągnięcie konkretnego rezultatu. Osiągnięcie konkretnego rezultatu jest bowiem wyznacznikiem umowy o dzieło, np. wykonanie mebli na zamówienie. Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia (art. 627 K.c.). Wyznacznikiem dzieła jest także możliwość przeprowadzenia tzw. testu rękojmi, tj. testu na istnienie wad fizycznych dzieła. Jak wskazuje się w orzecznictwie, brak kryteriów określających rezultat umowy daje podstawy do uznania, że zamawiającemu chodziło o wykonanie określonych czynności, a nie o ich rezultat (wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2014 r., sygn. akt III AUa 2607/13).
Dzieło powinno mieć zindywidualizowany charakter. Jeżeli natomiast wykonawca świadczy wiele równych czynności, nawet jeżeli w konsekwencji dają one efekt końcowy, trudno jest doszukać się w tym przypadku umowy o osiągnięcie konkretnego rezultatu (a nie umowy starannego działania).
Z treści pytania wynika, iż biegły ma świadczyć różne czynności, a mimo określenia efektów jego zadań (sporządzanie rejestrów) umowa ma charakter starannego działania i jest bardziej nastawiona na wykonywanie określonych czynności (np. ewidencjonowanie dokumentów) niż na ich efekt końcowy. Dlatego wydaje się, że w przypadku wskazanym w pytaniu umowa ma charakter bliższy umowie zlecenia, a zatem w przypadku ewentualnej kontroli ze strony ZUS może ona zostać zakwestionowana. Czytelnik może, co prawda, w takim przypadku skorzystać z odwołania do sądu, jednak w umowie tej są widoczne elementy typowe dla umowy zlecenia. Powinna mieć ona zatem formę umowy zlecenia.
www.UmowyCywilnoprawne.pl - Umowa o dzieło i umowa zlecenia:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.KodeksCywilny.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|